De sidste par uger har jeg arbejdet med noget, som jeg aldrig har haft fingrene i før, nemlig stop-motion animation. Det var ikke uden udfordringer, men det lykkedes til sidst! Her kan I læse lidt om baggrunden for videoen, og selvfølgelig se resultatet af mine stop-motion kundskaber.

 

Dette efterår er jeg i praktik hos Fyens Stiftstidende, som egentlig ikke er en praktik, men nærmere et projektsamarbejde mellem dem og jeg. Projektet handler selvfølgelig om kommunalvalget, og helt specifikt, kommunalvalget i Odense, og så målgruppen af unge vælgere i Odense, som mange jo nok ved, kan være svære at engagere i kommunalvalgsstoffet. Forud for projektet – eller rettere, som en del af projektet – har jeg lavet en undersøgelse, hvor jeg har interviewet en række unge mennesker med muslimsk baggrund, fordi der især blandt denne målgruppe er tale om meget lav valgdeltagelse, og derudover, er der flere undersøgelser, der viser, at muslimer som minoritetsgruppe ofte er udsat for stigmatisering i medierne. Derfor ønskede jeg at sætte fokus på dette med mit projekt, og for det første, ville jeg gerne undersøge, hvordan målgruppen tænker om medierne, hvordan de ser sig selv portrætteret i medierne, og ikke mindst, hvordan de forestiller sig, at man kunne gøre kommunalvalgsdækningen mere meningsfuld og interessant for unge muslimer, som dem selv – og samtidige bidrage til afstigmatisering.

 

På baggrund af undersøgelsen kom jeg frem til, at der, ligesom hos de unge i almindelighed, er behov for indsigt, forståelse og overblik over valgets mange facetter. Som andre undersøgelser også viser, så er kommunalvalgsdækningen ofte karakteriseret ved, at det er voksne, der taler til andre voksne, som i forvejen har en grundlæggende viden om fx valgforbund, og hvad det indebærer. Det har mange af de unge ikke nær så meget forudgående kendskab til, og derfor er der fortsat et behov for, at der også bliver formidlet til dem, på et niveau, hvor alle kan være med.
De unge – og også de unge i denne undersøgelse – vil ofte gerne have viden på en hurtig og let tilgængelig måde, gerne i form af en video, som både indeholder kvalitet, positivitet og humor.

 

 

Jeg begav mig derfor ud i at udvikle netop sådan en form for digitalt produkt, som kunne give de unge et hurtigt overblik over de allermest grundlæggende temaer ved valget i Odense.

I mangel af bedre digitale kompetencer, og begrænsninger med kommercielt brug af diverse software og templates, besluttede jeg, at lave videoen med stop-motion animation. Det vil sige, at man udelukkende tager billeder og sætter dem sammen, så man får et helt unikt udtryk i sin video.


 

Forsøg på afstigmatisering…
Da projektet også sætter fokus på stigmatisering, og de problemer, der allerede er undersøgt og bekræftet på det område, var mit mål også at tænke af-stigmatisering ind i videoen. Jeg ville derfor gerne have haft en figur med tørklæde, eller som minimum en figur med mørk hud, og også gerne fremhæve de anden-etniske politiske kandidater – dog uden at tydeliggøre forskelle eller fokusere på de religiøse, kulturelle og etniske forskelle, men blot lade målgruppen af unge, anden-etniske, muslimer være repræsenteret på lige fod med andre danskere.

 

 

Det skulle dog vise sig langt sværere, end jeg troede, at finde en legetøjsfigur, der er mørk i huden. Efter at have ledt i samtlige legetøjsforretninger, genbrugsbutikker mm., fandt jeg endelig én play-mobil figur, der ikke var kridhvid. Og han skulle forestille at være DJ. Det grinte jeg lidt af på daværende tidspunkt, men det er jo også i sig selv et problem, som kunne være meget interessant at dykke dybere ned i en anden gang.

 

 

 

Resultatet, med den mørkglødede DJ, en hvid arbejdsmand, og et visuelt hav af politiske kandidater, kan I se i videoen, som I finder via linket lige HER.

 

Skriv et svar